Minnereden
1300 - 1500
Minnereden
Quelle:Berliner Liederhandschrift mgf 922(Berlin, Staatsbibliothek)
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31. Die Schule der Ehre
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[42ra] | Ich solde zu einen czydenom myn geschefte ryden.myn wech mich druch durch einen walt,der was nach vreuden wol gestalt. |
5 | do quam ich in des waldes ort,voir mer sach ich sitczen dortan eines flosses clingenein wip, zu rechten dingengesceppet und gevoirmieret gar. |
10 | ich nam ir vlysselichen war.die dochte mich scone syn gewesen,sy hatte der jaer an sich gelesen,sy hatte die jogent over strebetund hatte me dan halp gelebet, |
15 | doch scones alder an ir schein.van onderscheit onmaessen reinduchte mich alles ir gelaesse,gepuret wol zu guder maesse.ich erbeizte balde zu ir |
20 | und groeste si na myns hertzen gir;si endanckete mer noch enneich.do sy jemerlich stille sweich,ich sach ir onder die ougen gar,die stoenden ir virstaret gar. |
25 | des waert besweret mer der moet. |
[42vb] | «wez tzyget ir mer, vrouo goet,das ir uwen has keret an michalso gaer ongenedenclich?wan uch noch keime wibe wert |
30 | wart nie has van mer bescheirt.»si gab mer is keine wederrede,ir ougen stoenden noch zu stede.do viel mer in das hertze das:sy dencket lichte etzwas |
35 | an das sy zu schaffen hait,in arge wi is nit enlait.ich wil si machen mondir,lichte saget si mer das wondirdas ir die synne hait ververet |
40 | und ir sos sien und sprechen werit.ich suchten ir wiessen hende tzairtso sere das sy erveret wairt.erschreckentlich si sprach zu mer:«nu sagent an, vront, wat wollent ir? |
45 | ir hait myn bedencken mer benomen,das ist mer seir zu onstaden komen.»ich antwoirde ir der rede do:«ich wiste gerne, vrouwe, wound wair ir die synne hattet gewant |
50 | doe ich uch dus dencken vant?»Sy sprach: «ich wils dirs san. |
[43ra] | sitze her bie mich, soe gryf ich iz an.ich achte is wol an dryssich jaerdas ich machte sonder vair |
55 | ein scule met myner konst.dar of soe kerte ich monstmet hertz und mit gerender gir,wer drin queme zu leren mir,wie ich den brechte in eren scuol |
60 | und ruckete den uz der schanden puol.inder zyt das dat geschach,mine schole sus voirsich brach,met konstelicher leresuchte man sy harde sere. |
65 | doe wart die erbeit mer zu groz.die menige der lude mer verdroz,ich insnuorte mich ir aller garbis oft xij, der nam ich war.soe ich beste konde, |
70 | was ich den zu alre stundenacht und dach met lere by.ir hertze ergroib ich als ein bly;wo ich iet boses da in vant,das etzete ich us, das is verswant. |
75 | ich lerte sy haben ritters moetund suchen werdin eren vloet, |
[43rb] | da in ligent sy beslossen.miner lere hant si genossenin werdeclichem rume, |
80 | das man sprichet blumesy ir obir aller ritterschaft.met mancher doegent adelhafthan ich si geczieret,......... |
85 | da rume ich mich nit mede.sy hant wal alle die besten sededie ritter ie gewonnen.als nebil vluget inder sonnenund drucket in die erden, |
90 | sus druckent auch die werdenalles das ere swendet.ir schif haet gelendetbi ritter manheit in ir lant.ey wie dicke hait ir hant |
95 | die swerde gedeuffet in bludez bade!is enwert nommer man ir gadean wercken noch an deden.met of stigeden gredenstigent sy in eren tron, |
100 | si sint comen over den hon,soe das sy nie wonnen dazsi schuweten alder werlit has.ir loep were nit zu grunden |
[43va] | met hondert dusent monden |
105 | die daer ober seissen ein langez jair.das saltu wissen gantz verwair:sie seden nit ir eines datdie er met er begangen hat.ich enkan nit me da van gesagen. |
110 | du weist das vlien und das jagendas si mit alle der wonsche nu sint.ich czoich si als myn kint.» –«Vrouwe, hait ir us gesaget,soe wisset verwair daz mer behaget |
115 | das ir die gebluomite schairmer onderscheyt met woirter gairir iclichen besonder,der lop recht als ein zondermet hogen eren ist ontbrant.» |
120 | si sprach: «ich nennen der si zu hant.van Hollant greve Wilhelm,des eren stubet als der melmin allen landen die kristen sint.nu wil ich dir an onderbind |
125 | nennen van Sairbrucken...........nye dorste bie den besten,in oist, suden, nort, westener quam nie da er worde versmaht. |
130 | der hait syn alder dae her brachtdas er mit beweirder dait |
[43vb] | geryffet lop zu sniden haitund hait is mit eren af gesneden.des hait der lyp vil noede geleden. |
135 | uber nu aller eren hoirt:der virne greve van Monfoirt,Willem man en nennet.den ere hait gelemmetund leret vant in irme seile; |
140 | syn loep droge er noede veile.den ich zu schole erkois,der ist alles wandels blois:der greve van Nidahe heisset er.auch ist dicke geczigen er |
145 | das er stele, das ist wair.er leit den wiben sonder vairsin noch hercz, er stelet is gair.des wert noch menich gut wip gewairdie er machte der synnen wain. |
150 | der fumfte heisset greve Johan,van Spaenhein man in heisset.des loep hait ommecreissetmaniche mile an alle geverehie disset lants und heinset mere. |
155 | abir wil ich nennen dirdes hertze ie leit quale, geleube mer,noch ritterlichem pryse.gecronet met eren rysehat in menlich ellen, |
[44ra] | er fuget wol zu gesellendisser hoger eren schair.sinen name ich der ontbloissen dar:her Heinrich van Fleckenstein.syn hertz steit in rechter mein, |
165 | da van det er nie den wich.her Coinrait van Lossenichder was auch ir einer.des loeb ist vere reinerdan ich is geroemen konne. |
170 | er ist der wibe wonneund get met vreuden richen krantzegecieret an eren dantcze.nu wol mich das ich meinen saleinen der den eren dal |
175 | gevullet hait met werde.er ist nach myner gerdeein ritter woirden uz erwilt,der mynnen knecht und wapen hilt.ich meinen van Landes croene |
180 | Geirhairt, des got schoeneund friste dich zu zyden.inpongeißen und stridenhait dyn hant geobetund haist is auch noch overlobet |
185 | woe du vondest zu vechten.nu nennen ich dir den echten, |
[44rb] | des name dringet in wibes orals Adams galm dorch pifin ror:Conrat van Ezsche heisset er. |
190 | er ist gut, des bin ich wer,in myner scoele woirden.em stat so wol der ordender werden ritterschefftedas ich is myt myner crefte |
195 | konde nommer dir gesain.man heisset en wol ein menlich man.der ritterscefte doctrinaelden lerte ich en so das er leit quaelder ritter usherwelte guot. |
200 | so menlichen hoen muotgefriesch ich nie in mannes brost;er ist myner ougen lost.ach konde ich dirn zu flisse geloben!Geirhairt van Aldinhoven |
205 | er heisset, der dogenden nie vergas.man nennet en auch, wisse das,her Geirhairt met dem bairte.er heldit wider partegein allem dem das obil staet. |
210 | noch einer auch gelendet haetin myner scole menchen dach,den ich met eren nennen machein ritter vandem graele.me dan zu czwenchych male |
[44va] | hait hi die viande bracht in noet.van solichem libe is nie geboetkein ritter sinen finden wirs;is ist wair, geleube myrs.van Biegin mynhere her Geirhairt, |
220 | gein scanden was er ie geschairt.ich hain der elffe nu genant,der tzwelfte wert dir auch bekantvan mynes mondes stymme.gelutert als ein gymme |
225 | ist sin reines hertze gut.ein arcke voir onstede flutist van Brisseche her Otte,der manche geblumete rottehat zurant mit siner krefte. |
230 | ritters moet ist soe edilheftein sines hertzen cluseund wonit da in met huse.»Sy sprach: «ich hain sy al genant.sage an, sint si dir iet bekant?» |
235 | ich sprach: «vrou, van hertzen wolich si alle erkennen sal.mer ist liep das ich nu weisdas er mit flisse si in den creisder eren hait gestellet. |
240 | ir keiner nie gevellet |
[44vb] | wart van eren trone.des hant sy uch zu lonelop obir aller ritter gar.»die vrou sprach: «nu nym auch war: |
245 | die ere haint si onvergebin,sy haint gehait pynlich lebinin myner scole manchen dach.wer ye zu leren mer gelach,der mochte e werden davan gris |
250 | dan vander scole van Parys,Balonien, Aberne, Mompeliernoch inden anderen scolen vier:Medeborg, Orlens, Halberstat,wer er zu Erffoirt auch gesat. |
255 | der scole erlede er alles basdan myne. auch wisse das:ich hain si geleret alsusdas si dien besten gramaticussint van ritterschefte dat |
260 | die der hemel bedecket hat.nu si konnent alle konst,nu doncket mich dat in myn monstgut das si die scole begebinund nach irs selbes synne lebin. |
265 | auch tredent mer die jare hertzuodas ich nu selve gerne ruo; |
[45ra] | die scole wil ich laissen vergaen.also ich is besonnen haendo du mich dencken fuonde |
270 | soe dief in hertzen gruonde.»Ich sprach: «vrouwe, sulde ich radenan uwer hulde genaden,ich enrede uch of kein vergaen.wolt ir mich zu rade haen, |
275 | ich wulde uch raden michel bas.sprech ich zu vil, dez habet nit hasgein mer, reine frauwe guot.ir mochtet node han geruotdo ir sy lerdet uwer letzen, |
280 | das nommer man genetzendarf of uwer scolere,sy sint soe gar gewere.der om soe hebet die scoele weder an,nit bas ich uch geraden kan, |
285 | und kieset dair in zu leredie gerne hetten ere.vil ritter end heren ich nu weisdie gerne weren in eren kreisgetreden us den schanden; |
290 | der ist genoich inden landen.»sy sprach: «nu rad du selber mirwie das nu drobir sitzin wirund werden hi zu rade,das wir enden drade, |
[45rb] | oft ich die scole voirwert halde,und wes ich dar in zu leren walde,und wer zu myner scole voge,des muot zu rittersceffte hoge.anders enwil ich niemans wairten, |
300 | dan den wil ich fruntlichen zarten,als die mudir ir einich kintdut, die hoe zu erbin sint.nu die nod die lan wer synund hebens dar wirs liessen lyn. |
305 | nu raet of alle bescheidenheit,widder dorch liep noch dorch leit,wen ich zu scole setcze,der mich der eirste ergetze.» –«vrouwe, sint ich dan sagen sol, |
310 | so vochte ich das ir nommer wolder zwelffer ergetzet werditdan wer is dor irs begerdit.wer muosten das neste nu gryffen an.man vindet inder jogent menchen man |
315 | der sich syn onderwuende.das profrys bluoen da beguondedas nu indie erde salbitund an lere lt gt vaelwit.»sy sprach: «of wen haistu gedacht |
320 | den wer us der scanden achtrucken in dese scole?das sage du, so duoystu wole!» –«Frauwe, ich nennen uch hie end da.wer uch dan zu leren versma, |
325 | den sullet ir widder werffen us; |
[45va] | man enhat der bosen kein genos.frauwe, abe is uch duncket guot,so weis ich einen der ritters muothat krechtelich in siner jogent, |
330 | auch hat he menche ander dogent;in guder geselsceffte,dar ist er in mit krefte.ich moes voirwert van emen jehin:in siner jogent hat er besehin |
335 | die lant vil wyd her und dar,des sullet ir wol werden gewarvan anderen luden dan van mir.ich weis wol, ondernemet iruch sin, ir woirde den gelich |
340 | des man nit versehe sich.»sy sprach onverwolgen:«und wolde er mer dan volgen,er moeste ere erwerben,und sulde wir is beide sterben. |
345 | wise mer die krie sinund wie sin name mit worten schin!» –«vrauwe, ich meinen den heren myn,ein palantz greve bie den Rynund hertzoge zu Beier lant; |
350 | auch ist er Ruepprecht genant.»si sprach: «ich wil en drin ontphaen,wie mirs joch solle met hem ergaen.nu raet, wen sullen wir kiesen me,des moet bie eren auch beste?» – |
355 | «fraue, daz doin ich, abe ich kan. |
[45vb] | ir sullent abir selbir andencken wer uch fugete,und an wem uch wol genuogete.»sy sprach: «sage auch duo, |
360 | wan sagen komit an dich nuo.» –«ich weis einen, des duncket michdas er woirde an konsten rich,wan man en leren begondeund sich syn onderwonde. |
365 | er hait hairten, guden beginund da by ritterlichen sin,das weis man zu sagen wolalda man is dich bescheiden sol.do erwarp syn menliche hant |
370 | das er ein ritter ist genant.van danne voir er oever mer,auch hait er menche gude werzu Nederlant also gedaendas er wol zu scole mach gain. |
375 | ich wil dir nennen sinen namen,des er sich nie endorfte scamen:greve Adolf vander Marcke.» –«den wil ich in die arckeminer scolen sencken. |
380 | wes wullen wir gedenckender ons zu leren eben kommeund der ritterschefte fromme?» –«frauwe, ich weis einen jongen,der ist alre eirst ontsprongen. |
385 | gedorst ich zu dem raden, |
[46ra] | das er sich nit verspadenwulde an siner lere,ich riet u zu eme sere.wil hi der jaer nit hat zu vil, |
390 | so weis ich was druis werden wil.er hait ommer edelen sin,ich hoff ir brenget en an das begin.die gesellen haint en alzu wert,dar om myn hertz das begert |
395 | das ir uch sin wolt nemen an.van Katzenelenbogen greve Johanich meinen, vrou, habet uch die kor.»sy sprach: «ob ich myn lere verlor,das wil ich met eme wagen. |
400 | ich wil met lere eme lagenund also strengeclichen settzen zuodas er sal haben selden ruo.weistu keinen heren me?» –«frauwe, mer ist nach eyme we: |
405 | das wene ich das er woirde guot,ob ir en hettent in uwer muot.wolt ir en zu scole brengen,ir mueesset en wenich twingen,want ir ist ein wenich zu wilde. |
410 | doch wert er onder schildegut ritter, des ich hoffe.menlich muot ich proffeof sin getroistes ellen,des jehent hem die gesellen. |
415 | wolt ir den meisternn of sin pant, |
[46rb] | ich antworten en in uwer hantund sagen uch sinen namen zart.van Westerborch her Rein hartalsus syn name ist genant |
420 | al om wo er ist bekant.»si sprach: «nu das sy der.einen anderen mussen wir abir hertwingen met myner ruode.den gebe mer got zu güde, |
425 | wan ich gryffen an hertzes spil.ob er sich twingen laissen wil,des enweis ich keine sicherheit.si sagent, em sy ondogent leit,dar of wil ich is wagen.» – |
430 | «gedorste ich uch, vrauwe, vragenwie er heisse und wie er si?»des antwerte mer die wandels vri,sy sprach: «is ist her Beizel.noch harter dan kein meizel |
435 | sleit syn hant dorch vindes her,dar weder konnent si keine wer.» –«frauwe, der behaget mer wol,met vlisse ich of den raden sal.ich hof, ir sollet an eme hertzien |
440 | das man uch lobis dar om muos jheen,want er ist willich zu der vairt.in uwer scole en so bewairtdas er iet widder lerne,das freisch ich van eme gerne. |
445 | die scole meisterynnesprach dar nae mit synne: |
[46va] | «noch mossen wer ritter haben medie wer leren onser eund die regel der ritterschaft. |
450 | of einen bin ich auch verhaft,das lostet mich wol das ich en zogeund en lerte nae myner mogeden Donaet und den Kato.ich enkan nommer werden vro, |
455 | er wulle mer dan gehoirsam syn.er ist mer als die sele myn.»ich sprach: «vrauwe, wer ist der?ich brengen en uch zu lere her;er si dan nit of erden, |
460 | er moes uwer scoler werden.» –«ich nennen en dir», sprach si,«und das kuontlich hi:van Wachenheim her Johan,des nemen ich mich zu leren an.» |
465 | ich sprach: «vrou, der ist gut.noch weis ich zwene die ritters muot.hant; wolde uch das behan,ich wulde sy in uwer scola lan,ir sult ir wol bedaubin. |
470 | sal man falen perden gelaubin,so truwe ich das si werden guot.si hant bis her gehabit muotzu hoer ritterschefte,die obint si met krefte. |
475 | ir muot zu guodin dingen keret,si hant auch ein wenich geleret,si sint gut an zu brengen.» – |
[46vb] | «wil mer mit en gelingen,»sprach si, «ich lere si was ich kan; |
480 | und nemen mer ir namen an!» –«das doen ich, werde frauwe her.van Bassinheim her Rudigerdas ist der den ich meine.Johan vandem Steine, |
485 | frauwe, das ist der andir.»si sprach zu mer: «ich san dirdas ich keinen kennen,ich han si horen nennen;dan ich wage is of dich.» – |
490 | «ir moget, vrou, koinlich.hetten wer noch vier so si sint,is woirden gude schole kint.»die vrouwe sprach: «mer ist gedachteines der auch onversmacht |
495 | in myner scholen werden mag.an em verloren wert nommer slagdan der of die erde commet.werde er myner scole entpfrummit,dar an geschege mer leide. |
500 | ich wil met arbeideem meisterin und zwingen,das er myn liet moes singen.weistu wen ich meine?»des antwerte ich der reine: |
505 | «nein, ir bescheit is mich dan.»si sprach: «verstant das ich dir san:her Orte van Wingarten, |
[47ra] | wil der der scole wairten,so machstu eme wol van mer san, |
510 | min liden endorste er nommer clan.mine scole hat selden ruo;nacht und dach, spade und vruomoessent si in erbeide wesenund ir lectze over lesen. |
515 | duncket dich gut und redes duoz,so wulden wer nit laissen uozeinen ritter den ich weis.ich han gesien das eme gar heiswas of ritters orden. |
520 | wie er nu si worden,des enweis ich nit bis ich hervaer.erkunde meisterlichen gaerdas abc und dat eirste blat.er reit dar na an menche stat. |
525 | bit das er iz gelerte.sinen sin er dar of kertewie er herfure manich lantda er gude schole vant.nu hore ich saen, er weder lere, |
530 | dar om begerte ich seredas er in myne scole quemeund den Donatum vor sich neme.weistu, geselle, wer her ist?ich nennen dirn zu deser vrist: |
535 | Gylbrecht Lewe van Steinvoirt.»des gab ich ein antwoirt:«ja, vrou, der kommet ons recht. |
[47rb] | er ist gut ritter und was gut knecht,und wert noch besser und fruom |
540 | ob er in uwer scole kuom.» –«nu dair, wer duorffen auch ritter meden wer auch doin met lere we.» –«vrou, so weis ich einender ritterschaft kan meynen |
545 | lt gt da er van kindes jogint.auch hait er ein sonder dogint:sint er sin leben ie angefieng,das er nye undaet begieng,das han ich van eme horen jen. |
550 | den sullet ir in uwer schole sien.»sy sprach: «lieber frunt vil zart,wer ist der sich nie misse wart?»ich sprach: «vrauwe, den nennen ich:van Cramporg her Heinrich |
555 | heisset der geselle wert.ob ir sin in uwer schole gert,so rade ich flyslich zu ym.ach liebe vrau, den zu der nym.hetten wer noch einen, so voren wer wole, |
560 | so wer erfullet uwer schole.»die vrauwe sprach: «ich dencken of einen,wolde der mich mit truwen meinen,ich kore en zu ingesinde,ob ich das an eme vonde |
565 | das sine synne of lere steetund gerne zu der schole geet.ich wil en leren was ich kan,met myme rade em ligen an, |
[47va] | das ich en brecht zu eren voirt. |
570 | des haet er itzunt auch ein woirt,er sy willich zu ryden.ich wil zu desen zydenen nemen sonder heling,iz ist der gude her Herbort Ring. |
575 | Met dem ist ervullet die scaer.wir han ir aller genomen waerwy wer sie leren also lebinund en ir leczen soe voirt gebindas wer iet werden zu spotte |
580 | mit dirre jongen rotte.wan wer ein hert ding onderstein,du endarft is nit clein verstein,iz swendet leben und muot.mach ich si alle xij guot, |
585 | du most auch airbeit davan han.des wil ich dich nit erlan,ich wil dir sagen wie das ist.du moest mer zu deser vristin scriven ein gut abc. |
590 | wan si das konnen, soe scriben wer mebucher grois und dar zu cleine.ruste dar zu», sprach die reine,«hastu dinten end permit,so schrif an als ich dich bit!» |
595 | ich det das mer die vrou bat.of ein bret ich nelde ein blat,ich sprach: «wie sal ich scriben wa?» |
[47vb] | si sprach: «scrif an ein a.das ist ie das eirste |
600 | und ist auch dat herstefigure die ie wart gemacht.ir hertz sal dar of syn gerachtund by dem a probindas sy alle doegent obin. |
605 | ist das gedaen, so schryb ein b.ich kan si wol geleren meby dem b barmhertzich sin.is ist die hoegeste lere myndas si lan erbarmen sich |
610 | beide arm und rych.nu scrib c vil snelle.das mein ich soe, geselle:das c bedudit kuoesschen muot.is enwert nommer ritter guot |
615 | der nit kuesch met werken istund bloeder woirte zu alre frist.nu scryf auch ein d.da mydde ich of die arm seelan mynne scholer ruogin, |
620 | also das sy nu huginin hertzen an demudekeit.is ist eins rechten ritters cleitdas demudekeit hem wone by,doch stoltz her van gewapen sy. |
625 | ein e das saltu scriben noch.bi dem e man prubet dochdas man sal syn gar erin gir |
[48ra] | und dair an haben keinen vir.nu scrif ein f, des bedin ich. |
630 | is ist auch ein lere rych,und by den bochstabe duditdie birbe ritter drudit.by dem f ons sy kontdaz vrede macht eins ritters muot. |
635 | want widdert er gerne sine hant,so ride der noch in fremde lant.ist das gedaen, so schrif ein g.vander figure weis ich medoegent dan van keiner, |
640 | syn gloese ist reinerdan ich is konne geachten,besynnen noch bekrachten.doch prove ich an allen schranczdas ein g bedudet gancz. |
645 | is enmach nommer man gelingen,er sy dan gancz an allen dingen,an wercken und auch an woirten,an dedin an allen orten.ein h das saltuo scriben. |
650 | ich duden is den jongen luden.h das bedudet hertezu ritterlichem geveirte,also scriben ich in myn buch,of lib und leben ens sal man ruch |
655 | haben; wer der wapen plit, |
[48rb] | der muos wagen zu alre czyt.ein i han wer noch bevor,das schrip in rechter massen sporminen scholern jongen, |
660 | also das sy ir tzongentwingen das ja blive ir jaund is nit anders werben dasoe si is hant gesprochen.ir ere voir zubrochen, |
665 | wer itzuont ja und dan nein.nu schrib mer den boechstaf reinden man ein k nennet.da bie ist ons bekennetdas sy keren zu alre frist |
670 | da mannes daet zu schaffen ist.auch bedudet k une:durres laub werdit groonean menchen namen,wanher sich zagehaft wilt schamen. |
675 | nu scrif an onmaessen sneldas bedudet ons ein l.ein l ich dir gloesen kandas mit lutselkeit ein mansal komen in der wibe gonst, |
680 | met lutselkeit in alle kuonstgein en obir wyndent gar.getruwe geselle, nu nym wardas du mer ein m machisund auch da mede rachis |
685 | das sy des werden inne: |
[48va] | das m bedudet mynne,end mynne ist den jongen gutund gebet den wapen hogemuot.die wapen weren zu mael verweist |
690 | enn dede der mynnen volleist.ein n das dude ich aldusdaz si sollent der scanden nuosvan irme namen schinden,iren namen laessen vinden |
695 | altzyt aen laster schame,so wert gecroent ir werde name.das haestu gescreven bis of ein o,dar an saltu proven sodas is enhaet ecken ader ort, |
700 | dar na besneden sy ir wortund auch werck al omme,das valsche woirte krommewerden gesliffen die ecken abe.oetmodicheit zu dude auch habe. |
705 | ein p das sien wer balde dar,das sie allem dinge sin parey nach der ebin maze machen.halden und laissen kan virfachendas nommer eme wirt unglimp, |
710 | is sy ernste ader zu schymp.get dir die veder, soe scrib ein q.virstant wie meinen ich nu:das si sullent mit ir kraftsich quiten boeser geselschaft |
715 | und guder geselschaft sich |
[48vb] | machen vil bequemelich.ey strich ein r mer of dat blat!daer by si proeven of der statwie si ir werde bloemen. |
720 | das r virbudit roemender wercke man zuden wapen dut.auch wert das rume nommer gut,obe eime man van lieve gelinget,das er das saget ader singet. |
725 | er sal is in syn hercz senckenund is met worten nommer gedencken.und prube auch bi dem r vil ebendas reine wip en vreude geben.nu dar ein s vil balde. |
730 | des lere auch du behalde:das s bedudet stedikeit.doch stede die hat onderscheit:man sal gein stede stede sin,gein wenckelmuot wencken schin. |
735 | wer stede wer da ir is verlorn,dem dede der doot vil samfter vor.ein t mache gar eigentlich,des voirme also beduden ich:dat t bescheichent truwe, |
740 | is brenget ewige ruwe.der syme getruwen ungetruelichdoet, der sumet vor gode sich.das t bedudet auch dat an:getroest sal syn ein menlich man, |
745 | dorch kein dinck nemmer me verzanund doen die werc und lan das zan.nu syn wer komen an das u. |
[49ra] | des lere verstant vil eben duo,das du is na konnes gesan! |
750 | van recht ein erin gerin mansal alczyt sin wandindorch prys in vreuden landen.das u auch zu dude hatdaz er sich vlysse an woldaet, |
755 | und wo gewalt eme wone by,das er da genedich sy.das u ons auch bewisetein lere, ist gepriset:vrauwen sal er sprechen wol |
760 | und salen losschen der schanden kolmit intreden, woe er hoirtdas man ir lobis tempel stoirt.oft si wol schuldich weren,er ensal si doch nit leren |
765 | ir eren, wie is om ir stet.syn name da prys van ontfet.nu scryf ein x du mer alher!wie man des bochstabis nit engerzu keyme duetschen worte, |
770 | er corrigiert doch die ortean dem selben hi und da.das x si wisen sal die sladas sy alle dinck corrigieren.wol mach eyme ritter zieren |
775 | don onderscheit des heiles gandas er alding besweren kan.nu schryb zu crieschin du herbymet diner hant dar ein y! |
[49rb] | ich intsliessen dir sin geverte, |
780 | wie is zu duden sy herte.minen leven kindenir sele vergode blinden,virworffen sy die lereund wesen in ewige sere. |
785 | ich meinen das si nommer sollent,die myner lere volgent,dorch ertsche vreude und iren raetvirgessen wer sy geschaffen haetund was er hat geleden, |
790 | eme alczyt om helffe bidden.soe wer lange geleben dar,so varen wer dan en weis nit war,und sprechen das si nit schamen sichzu dinen dem koningerich |
795 | der da beslusset das vermamente.das abc haet ein enteals wir das z dichten.das meint: ein man sal richtensinen sin und sinen muot |
800 | das er aldinck zertlichen duot,und sinen zorn bedecken,niet synnen sin lan bleckenain czorn, das mos prisen ich;sine dait sanfte und modeclich |
805 | sal er alle zyt zu brengenund sinen muot betwingen.dan alle ga scuczedie sint zu nicht nuocze.ein synnich man an deden vruom |
810 | du bedeclich was ein kuom. |
[49va] | Ebin ich han die lere gemacht lang,got gebe dat ic virdiene dangan mynen scholern wilden.wulden sy dese lere bilden |
815 | in ir hertz und iz behalden,das ich der schole sie it verschaldendorfte, das were ein vreude myr.wan si das konnent, so wullen wiren schriben wol die hogeste lere, |
820 | das mans hertz gefreich nie mere.aresmatica und loica,aller doegent astronomia,was konste kristen adir heidenie gemachten, der wil ich bescheiden |
825 | si wol met myner monste;ich gronden en auch die seben konste.si sullent hi um nit verzanobe ich sy cleinlich leren an,ich meynen das snoede abc. |
830 | ich sal si wol geleren mekonste grois na cleiner ler.of si davan gewynnent ser,das endarf sy nit beruwen;ich lere si ye met truwen. |
835 | wil sy yemant leren bas,des wil ich nommer gewynnen has,soe bin ich auch der arbeide an.ich sulde myn heubit bilcher slannu jairling om einen elter |
[49vb] | und beden mynen selter,om ein kerch ein rauchvas dragendan das ich lere desen jongen sagenund ir sonde of mich laden.alt und dorftich sint ij schaden, |
845 | des kan ich nit bedencken nu.wol her, ir lere gryf ich zuund secczen sy obir das abc.wie is en da midde erge,des wert man wol hir nach gewar, |
850 | ob man si vindet in eren schar.da hoffen ich si zu brengen hin,in si den scelhin gar den sin.» |